Mit navn er Nichlas Boysen. 17 år gammel (30.08.92), og kommer fra Tønder i sønderjylland.
Jeg har lidt spørgsmål, ang. hvad I mener ville være det bedste for mig.
Da jeg er meget interesseret i grafisk design, og har været det de sidste 5 år, så ville jeg meget gerne begynde på KTS (Københavns Tekniske Skole red.)
Problemet er bare, at jeg er startet på HHX uddannelsen. Da jeg begyndte på den, anede jeg ikke, at det var muligt at komme ind på KTS efter 9. klasse. Da jeg kun er 17 år, men stadig virkelig gerne vil starte på min grafiske uddannelse, er jeg MEGET i tvivl omkring min HHX uddannelse. Derfor går jeg med nogle tanker i hovedet omkring at stoppe på HHX. Finde et grafisk sted jeg kunne arbejde (Har kontakt med en, som jeg kender i forvejen) indtil jeg bliver 18, hvorefter jeg flytter til København og påbegynder min grafiske uddannelse.
Måske I kender nogle som har gjort det samme som jeg overvejer.
Det var egentlig bare det. En kæmpe beslutning personligt, men det kunne jo være at I lige kunne sige nogle erfaringsmæssige ting, som ville hjælpe mig på vej.
Mit navn er Nichlas Boysen. 17 år gammel (30.08.92), og kommer fra Tønder i sønderjylland.
Da jeg er meget interesseret i grafisk design, og har været det de sidste 5 år, så ville jeg meget gerne begynde på KTS (Københavns Tekniske Skole red.)
Problemet er bare, at jeg er startet på HHX uddannelsen. Da jeg begyndte på den, anede jeg ikke, at det var muligt at komme ind på KTS efter 9. klasse. Da jeg kun er 17 år, men stadig virkelig gerne vil starte på min grafiske uddannelse, er jeg MEGET i tvivl omkring min HHX uddannelse. Derfor går jeg med nogle tanker i hovedet omkring at stoppe på HHX. Finde et grafisk sted jeg kunne arbejde (Har kontakt med en, som jeg kender i forvejen) indtil jeg bliver 18, hvorefter jeg flytter til København og påbegynder min grafiske uddannelse.
Det var egentlig bare det. En kæmpe beslutning personligt, men det kunne jo være at I lige kunne sige nogle erfaringsmæssige ting, som ville hjælpe mig på vej.
Jeg har selv gået på teknisk skole, og jeg tror også det er den samme uddannelse som du snakker om.. Mediegrafiker? Jeg tog grundforløbet lige efter 10. klasse. Jeg har ikke fortrudt det, men det var heller ikke noget for mig (eller også var jeg for umoden, heheh) Jeg synes du skal tænke på at du får en studentereksamen, når du har fuldført HHX. Det bevis der følger med giver adgang til enormt mange uddannelser, også dem der er i det grafiske hjørne, og dem der er i tegne-hjørnet. Jeg ved ikke hvor mange grafiske/tegne/visuel medie -skoler og uddannelser man kan komme ind på uden en studentereksamen, men jeg mener nok at Mediegrafiker er næsten den eneste.
--
This is a crap sandwich. It is made of fail and AIDS.
HOV! kom til at trykke send.. nå.. videre! hehe Altså, hvis du opgiver HHX'en og tager til københavn (kan man ikke også tage den linie der hvor du er?) og tager uddannelsen og FÅR EN PRAKTIK PLADS (hvilket er ENORMT svært) og får derved afsluttet den og det lige var noget for dig, er det jo fantastisk..
--
ARGH! så skete det igen.. nå.. (tror det er tab-tasten...) Men, hvis du ikke synes så godt om det alligevel og egentlig hellere vil tage en anden uddannelse (næsten hvilken somhelst), så kan du måske få et problem, fordi du så på det tidspunkt ikke vil have den studentereksamen, og skal til at tage den.
Jeg mener at mediegrafiker-uddannelsen er en fatastisk mulighed, og at det er en dejlig ting at man netop ikke behøver en eksamen for at gennemføre den. Som sagt, hvis det var lige det du forestillede dig, og lige det du vil, også om 4 år er det perfekt. Men en studentereksamen er altså en umådelig rar ting at have, omend ikke andet, så i baghånden for hvad nu hvis?
Det skal også siges at jeg mener du har en kømpe fordel i at kende en (der kender en?) der er indenfor brachen, hvor du selv kan arbejde. Den slags er netop en kæmpe fordel når du skal til at søge praktikplads.
--
Umiddelbart vil jeg råde dig til at blive på HHX og færdiggøre den. 1) fordi jeg er pisse ærgerlig over at jeg aldrig selv gjorde gymnasiet færdig og det bider mig virkelig i røven nu, hvor jeg gerne vil studere videre, og 2) fordi du kommer til at få 10 gange mere ud af uddannelsen på KTS når du er nogle år ældre. Ja, jeg ved du sikkert sidder og himler med øjnene af mig lige nu XD Det er sgutte heller meningen at jeg vil give dig hele teenager vs. adult forklaringen, men der er altså noget om det alligevel. Desuden taler vi ikke om at tage en hel anden uddannelse først, der tager fem eller otte år - der er vel højst to der er til forskel hvis du gør HHX færdig. Så hvis du regner med at du kan gennemføre HHX med bare gennemsnitlige karakterer, så ville jeg bestemt råde dig til at gøre det.
Men hold kontakten til dem, du kender inden for branchen ved lige - få et studiejob, hvis det er muligt, men i hvert fald sørg for at have fingeren på pulsen. Det vil give dig et godt forspring senere.
Problemet er bare, at jeg er startet på HHX uddannelsen. Da jeg begyndte på den, anede jeg ikke, at det var muligt at komme ind på KTS efter 9. klasse.
Da jeg kun er 17 år, men stadig virkelig gerne vil starte på min grafiske uddannelse, er jeg MEGET i tvivl omkring min HHX uddannelse.
Derfor går jeg med nogle tanker i hovedet omkring at stoppe på HHX. Finde et grafisk sted jeg kunne arbejde (Har kontakt med en, som jeg kender i forvejen) indtil jeg bliver 18, hvorefter jeg flytter til
København og påbegynder min grafiske uddannelse.
Med Venlig Hilsen
Nichlas Boysen
--
My nose is red?